Del: - -

»Landets bedste gigtafdeling« satser på social kapital

Reumatologisk Afdeling C på Odense Universitetshospital ønsker at være Danmarks bedste gigtafdeling. I september vandt de Region Syddanmarks arbejdsmiljøpris for deres fokus på social kapital.

Af Sanne Maja Funch

Når afdelingssygeplejerske Camilla Schufri Klinkby holder ansættelsessamtaler, forklarer hun altid kandidaterne om afdelingens forventninger til den nye medarbejders kollegialitet og samarbejdslyst. 

Det sker bare ikke ret tit. For Reumatologisk Afdeling C på Odense Universitetshospital har en meget lav personaleomsætning. Desuden havde afdelingen sidste år hospitalets laveste sygefravær for sengebærende afdelinger, men landets højeste patienttilfredshed blandt gigtafdelinger i Danmark.
Og endelig vandt Camilla Schufri Klinkby og kollegaerne i september Region Syddanmarks arbejdsmiljøpris for det fokus på social kapital, der ifølge afdelingssygeplejersken er årsagen til de gode resultater. 

»Vi mener, at arbejdet med at udvikle den sociale kapital er en grundlæggende forudsætning for at sikre den højeste patienttilfredshed og den højeste faglige og organisatoriske kvalitet i kerneopgaven,« siger hun.

Kroniske patienter har brug for sammenhæng


Social kapital er et begreb, der beskriver værdien af gode relationer mellem medarbejderne. I Danmark siger vi, at en arbejdsplads har social kapital, hvis medarbejderne føler tillid til hinanden, retfærdighed i arbejdet og forstår at samarbejde om at løse virksomhedens kerneopgave.  


Reumatologisk Afdeling C begyndte arbejdet med den sociale kapital på en temadag i foråret 2012.

»Kend din kerneopgave« var oprindeligt målsætningen. Det stod hurtigt klart, at det på gigtafdelingen var særlig relevant at sætte fagligheden i centrum ved at fokusere på medarbejdernes forhold til hinanden og evne til at samarbejde: 

»Gigtpatienter er kroniske patienter, og det betyder, at de mødes af mange fagligheder fra lægen, der vurderer den medicinske behandling, til sygeplejersken, der taler med patienten om, hvad sygdommen betyder socialt, derhjemme, fysisk og psykisk – hele den såkaldte livsverden,« siger Heidi Nohr, arbejdsmiljørepræsentant på gigtafdelingen.

Temadage sikrer tværfaglighed


På Reumatologisk Afdeling C er det leder-medarbejder-udvalget, der sætter målene for områder, hvor afdelingen skal blive bedre. Det sker på baggrund af resultater fra medarbejdertilfredshedsundersøgelsen og den årlige LUP (Landsdækkende Undersøgelse af Patienttilfredshed). 


Kernepunkter er, at medarbejderne altid holder en god tone og forsøger at hjælpe hinanden, også på tværs af faggrænser. Lige sådan skal patienten møde samme gode tone og positive ånd uanset hvem på afdelingen, de er i kontakt med i forbindelse med deres behandling. 

Medarbejderne bliver inddraget i den strategiske indsats på årlige temadage. En af dagene er for alle afdelingens fagligheder, »for også sekretærerne møder jo patienterne på telefonen, og vi har netop fokus på at have en fælles front,« siger Camilla Schufri Klinkby. 

En anden temadag er monofaglig, »for stærk faglighed giver stærk tværfaglighed,« som Camilla Schufri Klinkby forklarer.

Tåbelig morgensang og stærke fællesskaber


Ledere og medarbejderrepræsentanter forsøger også at skabe en fælles forståelse af kerneydelsen og sætte gang i samarbejdet på mere hverdagsagtige eller uformelle måder.


Blandt sygeplejerskerne har Camilla Schufri Klinkby og Heidi Nohr øget fokus på teamsamarbejde. Sygepleje er et fag, hvor mange ofte har »tilbøjelighed til at arbejde for sig selv,« siger Camilla Schufri Klinkby. Men nu arbejder sygeplejerskerne i faste teams, der mødes to gange dagligt. 

»På teammøderne sparrer sygeplejerskerne og taler om, hvordan det går, og om der er måder, som vi kan hjælpe hinanden på. På et tidspunkt havde vi meget overarbejde, men det har hjulpet, efter vi så på, hvordan man kan hjælpe hinanden bedre,« siger Camilla Schufri Klinkby.

Desuden har afdelingen indført morgensang om fredagen og gør sig umage med at gennemføre biografture eller andre sociale arrangementer:

»Social kapital virker på mange som en floskel eller et smart ord. Morgensang lyder måske tåbeligt, men det handler jo om at dyrke en fællesskabsånd, også ved at lave initiativer på det sociale plan,« siger Heidi Nohr.

En »jubelidiot« går forrest

I årevis har gigtafdelingen i Odense arbejdet med at inddrage patienterne for at hæve kvaliteten i behandlingen. 

På den seneste tværfaglige temadag var to patienter inviteret. Deres vidnesbyrd slog endnu en streg under, at arbejdet med den sociale kapital har betydning for patienternes tilfredshed.

»Vi fik at vide, at de mærker den gode stemning, og at det er positivt i mødet med afdelingen,« siger Heidi Nohr. 

Men det kan være svært at bevare smilet, når opgaverne står i kø til daglig. Afdelingssygeplejerske Camilla Schufri Klinkby har som leder et indlysende ansvar for at følge afdelingens arbejdsmiljømæssige strategi og levereglen om »altid at tale pænt«. Det kan kræve en dyb indånding på hektiske dage:

»Vi er jo underlagt nogle vilkår, og det er svært at komme hver dag og udstråle dyb optimisme og hele tiden sige, at »det skal nok gå« og »vi klarer den ved fælles hjælp«. Der kan jeg godt føle mig som en jubelidiot. Omvendt er det også en drivkraft,« funderer hun. 


 

 Social kapital på Danmarks bedste gigtafdeling

 Reumatologisk Afdeling C på Odense Universitetshospital  startede arbejdet med social kapital i maj 2012. Siden har  afdelingen:

  • Mindsket sygefraværet fra 4,2 til 2,7 procent i 2013. Det er laveste sygefravær blandt hospitalets sengebærende afsnit

  • Fået målt den højeste patienttilfredshed af alle reumatologiske afdelinger i Danmark i 2013 i den Landsdækkende Undersøgelse af Patienttilfredshed (LUP)

  • Hævet den sociale kapital fra 2011 til 2013 målt i medarbejdertilfredshedsundersøgelserne

  • Modtaget Region Syddanmarks arbejdsmiljøpris på 10.000 kroner i 2014. Pengene går til en større julegave fra ledelsen til medarbejderne


Senest revideret den 25. august 2020