Del: - -

Tillid og ansvar giver glæde og trivsel

Hos Center for Social indsats i Lolland Kommune har uddelegering af ansvar, og en øget tillid til medarbejdernes faglighed og evner, styrket det psykiske arbejdsmiljø og nedbragt sygefraværet. Centerets indsats sikrede dem som vindere af ArbejdsmiljøPrisen 2015 i kategorien ’Psykisk arbejdsmiljø’.

Af Mie Koustrup Sørensen

På Center for social indsats var der behov for at styrke det psykiske arbejdsmiljø. Sygefraværet var alt for højt, og medarbejdertilfredsheden ikke optimal. Derfor blev det besluttet, at der måtte gøres noget. Neuropædagogisk indsats Søndersø, som er en del af på Center for social indsats, søgte i den forbindelse en forebyggelsespakke, og blev i 2010 tilkendt et projekt fra Forebyggelsesfonden under titlen ”At vide, hvor den anden er”.

Forandringer kræver fælles indsats

- I arbejdet med mennesker handler det om at vide, hvor man har hinanden og hvordan man håndterer borgeren. Og her hos os tænker vi både tværfagligt og i ”det hele menneske”, når vi vil skabe gode rammer for arbejdsmiljøet, fortæller Susanne Krøll, der er teamleder på Søndersø hos Center for social indsats.

Hos Søndersø var der særligt behov for omlægning af arbejdsmiljøet. Tidligere var Søndersø et amtsplejehjem, hvor der var stor fokus på plejen, men lokalerne huser nu et center for unge med senhjerneskader og er et socialt bosted. Forandringerne krævede derfor, at der blev implementeret en anderledes pædagogik og tankegang end den hidtidige. Det kræver både en indsats fra ledelse og medarbejdere

- På Søndersø kan der være udfordringer i mødet mellem borger og medarbejder. Derfor er det vigtigt at medarbejderen selv kan tage konstruktiv stilling til, hvordan der kan gøres noget, hvis der opstår konflikter. Og det er ikke længere et krav at medarbejderne skal gå til ledelsen, før de træffer de nødvendige beslutninger – det er nu blevet en del af arbejdet, og vi ved at vores medarbejdere er klædt på til den opgave, lyder det med rosende ord fra Susanne Krøll.

Kurser er ikke bare noget vi går på

På Søndersø anser de medarbejderne for en vigtig ressource. Tværfagligt samarbejde og sparring er gode redskaber, når der skal tænkes i nye løsninger, fx hos en borger, hvor der ofte opleves udfordringer. De forskellige kompetencer, erfaringer og personlige egenskaber, som hver medarbejderne bidrager med, giver godt samspil og gode løsninger. De gode ting, som medarbejderne bidrager med, tænkes nu også i et læringsperspektiv hos Søndersø, fordi kompetencer skal vedligeholdes og bringes i spil, mener Susanne Krøll

- Når medarbejderne har været på kursus og kommer tilbage med nogle gode erfaringer, og en læring i bagagen, skal det videreføres og vedligeholdes. Vi blevet meget opmærksomme på, at vi får gjort noget ved det i praksis.

Gennem fagligt relevante kurser som neuropædagogik, forflytningspraksis, sanseintegration og medicinhåndtering, er det faglige niveau højnet og det betyder at alle ansatte har fået en række fælles redskaber til fx at tale om og med borgeren. Det er med til at nedtone hverdagens konflikter, og netop det har været et klart mål ved indsatsen.

Fra hierarkisk struktur til blomstrende arbejdsglæde

På Søndersø har de fået en ny centerleder, Michael Christensen, og Susanne Krøll er overbevist om, at den nye centerleders menneskesyn og tilgang til lederrollen har haft en stor og positiv effekt på det forbedrede arbejdsmiljø

- Det er vigtigt at de ansatte mærker opbakning fra lederen. Vores job kræver overskud og energi som menneske, fordi vi arbejder med mennesker. Michael Christensen arbejder efter devisen om at ”det hele menneske” skal tænkes ind i processen. Og så har han tilføjet stor tillid, åbenhed og ansvar til den devise.

På Søndersø er den nye struktur ikke kun til at mærke i arbejdet og hverdagen. De har udviklet en organisationsblomst, som med både med titel og opbygning skal illustrere den nye og mere positive tilgang til medarbejderne

- Idéen til blomsten opstod, fordi vi gerne ville illustrere opbygningen af vores del af organisationen ved hjælp af et organisationsdiagram som ”gør op" med en hierarkisk opbygning.

Susanne Krøll mener, at når medarbejderne mærker, at de får ansvar og at der er tillid til, at de er deres ansvar bevidst, så giver det positive udslag på arbejdsmiljøet. På Søndersø møder medarbejderne hver dag mange udfordringer, og det er naturligt at skulle anerkendes både som menneske og som fagperson.

Efter Michael Christensen er kommet til Søndersø er der ingen hierarkisering og der er respekt for, at alle er forskellige og har forskellige kompetencer. Respekten ligger i, at disse forskelligheder altid tænkes ind i arbejdet og sættes i spil.

Vi skal selv kunne tage stilling

Det er dygtige medarbejdere der er på Søndersø, og den anerkendelse og tillid de mærker i form af opbakning fra baglandet, giver kun endnu dygtigere medarbejdere – dels fordi de bliver stadig mere trygge ved selv at bære et ansvar og dels fordi de erhverver gode erfaringer, hvilket der ligger gode udviklingsmuligheder i

- Hos Søndersø kan der være udfordringer i mødet mellem borger og medarbejder. Derfor er det vigtigt at medarbejderen selv kan tage konstruktiv stilling til, hvordan der kan gøres noget ved det. Og det er ikke et krav at de skal gå til ledelsen, før de træffer de nødvendige beslutninger – det er en del af opgaven, og vi ved at vores medarbejdere er klædt på til den opgave, slutter Susanne Krøll.


Senest revideret den 25. august 2020