Del: - -

Kerneopgaven sættes i spil

I 2015 blev der efter ønske fra Hovedudvalget skabt øget fokus på arbejdet med kerneopgaven i Region Syddanmark. Kerneopgaven skulle sættes i spil med refleksioner og dialog på regionens mange arbejdspladser. Derfor udviklede Koncern HR et koncept med erfaringer, faglige input og procesværktøjer, der skal skabe dialog mellem medarbejderne.

Af Mie Koustrup Sørensen

Med workshops og arbejdsdage bliver der i 2016 fulgt op på det udviklede koncept ‘Find kerneopgaven og sæt den i spil’ - et koncept der vækker glæde hos regionens arbejdspladser.

Mangeårigt fokus på social kapital

Region Syddanmark har i mange år arbejdet med social kapital, hvor begreberne tillid, retfærdighed og samarbejde er nøglebegreber. Til trods for et stort fokus på arbejdet med begreberne, i og på tværs af afdelinger på regionens arbejdspladser, erkendte Hovedudvalget, at selve dialogen - det at få talt om kerneopgaven, om hvad den er og hvem der udfører den - forsvandt i det overordnede arbejde med social kapital:

“Hovedudvalget ønskede at skabe fokus på begrebet ‘kerneopgaven’, fordi, det er det, der ligger mellem tillid, retfærdighed og samarbejde. Det er typisk de tre ting man taler om, og så får man ikke koblet det konkret til kerneopgaven. ’Find kerneopgaven og sæt den i spil’ er et forsøg på at sætte arbejdsmiljøarbejdet tæt til det, vi er sat i verden for; At løse opgaver for vores borgere. At være god til at løse opgaver hos borger eller patient, og det, at være med til at skabe godt arbejdsmiljø skal ikke ses adskilt, men sammenkobles”, fortæller konceptudvikler Torben Rahn Nøkkentved Nielsen, specialkonsulent ved Region Syddanmarks Koncern HR, og fortsætter

“Jeg tror der er mange der har svært ved den tilgang der hedder “Nu skal vi tale om retfærdighed, tillid og samarbejde”, for: hvorfor er det vigtigt at vi taler om det? Når man derimod har et begreb som kerneopgaven, som en fælles referenceramme, bliver det til en naturlig del af arbejdet, at vi skal have tillid til hinanden for at lykkes med vores kerneopgave - hvis vi ikke kan stole på hinanden i en given situation, hvordan skal vi så kunne lykkes med noget sammen?”

På baggrund af et læringsforløbet med tretten udvalgte afdelinger udviklede Koncern HR en “værktøjskasse” til ‘Find kerneopgaven og sæt den i spil’. Kassen er efterfølgende sendt til alle MED-udvalg i regionen. Konceptet er tredelt og består af

  1. Faglige input fra en ekstern konsulent, Anders Seneca,
  2. Gode historier med erfaringer fra nogle af de afdelinger der deltog i det indledende forløb, og endelig
  3. Tre konkrete procesværktøjer, der blandt andet fungerer som igangsætter for dialoger om, hvad kerneopgaven er, og hvad den betyder for den enkelte arbejdsplads og medarbejder.

Et af de dialogskabende værktøjer i konceptet er et spil:

“Hensigten er, at konceptet skal føre til konkrete indsatser der gør at vi bliver bedre til at løse kerneopgaven sammen. Spillet skaber dialog. Dialog er vigtigt og kan føre til at man ændrer arbejdsgange. Det kan være at man gennem dialogen finder ud af, at nogle mener, der fx er dårligt patientflow og når man så får talt om det og får flere perspektiver sat i spil, ja, så kan det måske lede til ændrede arbejdsgange og konkrete ændringer i, hvordan man fx organiserer sig i en sygehusafdeling”, fortæller Camilla Skytte Behrendsen, medudvikler af konceptet og specialkonsulent i Koncern HR hos Region Syddanmark.

Som opfølgning på arbejdet med kerneopgaven er der iværksat en række understøttende workshops med det formål at introducere til værktøjerne, og som en hjælp til at få gang i arbejdet:

“Tanken med øvelserne er at give personalet værktøjer så de selv kan arbejde med kerneopgaven - nogle gange har man bare brug for at blive klædt på til hvordan, og det er hensigten med at afholde de understøttende workshops” lyder det fra Camilla Skytte Behrendsen.

Koncern HR modtager gode evalueringer på konceptet, som flere arbejdspladser arbejder aktivt med på tværs af regionen.

Det spiller for personalet i Kværndrup


Det kan personalet på Autismecenter i Kværndrup, som vi har besøgt på Fyn, bekræfte. Snart har alle medarbejdere deltaget på de understøttende workshops, og det at få mulighed for at sende alle medarbejdere afsted vækker glæde hos Dorte Spangenberg, som er afdelingsleder i Hus A på Autismecenteret:

“Det betyder noget for det overordnede arbejdsmiljø, at alle har fået nogle fælles redskaber, når alle kommer på det samme kursus - det arbejder vi meget med her i huset. På fælles kurser får de ikke alene noget fagligt, men også det, at de har kunnet grine lidt i pauserne, at de har været sammen om noget og har talt sammen uden for arbejdspladsen - også på tværs af kolleger fra andre afdelinger i andre byer.”

I Hus A begyndte personalet at arbejde med konceptet ‘Find kerneopgaven og sæt den i spil’ tilbage i marts måned 2016. På en temadag blev der brugt tre timer på spillet, som bevidstgjorde personalet om, hvordan der skal arbejdes mod en fælles kerneopgaven samtidig med, at de fik sat ord på, hvad kerneopgaven er for den enkelte:

“Vi har altid arbejdet med kerneopgaven, men med spillet blev det synligt at vi alle har forskellige tilgange til, hvad kerneopgaven er. Vi arbejder forskelligt, har forskellige forståelser og derfor er det vigtigt at få afstemt hvad den fælles tilgang skal være” lyder det fra Lars Bønløkke, som er pædagog på Autismecenter Kværndrup. Lars Bønløkkes kollega Charlotte Kristiansen, omsorgsmedhjælper i Hus A, supplerer:

“Ja, kerneopgaven er mange ting, men hvad er det fælles? Når vi fx spiller spillet på de understøttende workshops og på temadagen får vi sat ord på, hvordan vi finder et fælles ståsted, og hvordan vi kan tage ejerskab. Det giver meget, når vi spiller spillet; Når et kort er trukket lytter vi andre, mens vores kollega taler og reflekterer”.

Dialog og adfærd

På Autismecenteret oplever de spillet som et redskabet til, at få skabt både dialog og refleksion over arbejdsopgaver og den adfærd de har på deres fælles arbejdsplads. I Autismecenterets arbejde med kerneopgaven spiller spørgsmål som “Hvordan er vi sammen?”, “Hvordan kommunikerer vi indbyrdes?” og “Hvilke konsekvenser har det for hvem?” en stor rolle:

“Når vi bliver stillet et spørgsmål i spillet kan det være svært at svare, men det er godt med noget selvrefleksion. Det er jo ikke et spørgsmål om rigtigt og forkert - det er et spørgsmål om at tage stilling til, hvordan vi arbejder sammen og hvad det vigtigste er i en given situation”, lyder det fra Lars Bønløkke.

Charlotte Kristiansen, som har deltaget på en understøttende workshop er enig, og uddyber:

“Når vi har været på HRs workshop får vi andre øjne på både spillet, på det der skal komme ud af det og på hvordan vi kan bruge det, vi finder frem til, i hverdagen. Det er også vigtigt at få sat ord på, at vi ikke er alene som faggrupper - vi er mange der skal have tingene til at spille, for at løse kerneopgaven til gavn for borgerne”.

Kommunikation og involvering er altafgørende

På Autismecenteret i Kværndrup er der ingen tvivl om, at god indbyrdes kommunikation er altafgørende, og at kerneopgaven består i at skabe gode rammer for borgerne, og at tage den enkelte borgers behov alvorligt for at skabe rammer for borgerens udvikling. Derfor har personalet været med til at udvikle et procesværktøj, som består af nøje beskrivelser af, hvordan borgernes behov i hverdagen opfyldes bedst. Det kræver strukturer og overskud, og der arbejdes intenst med at gøre beskrivelserne så akkurate som muligt.

For at personalet på Autismecenteret kan arbejde målrettet med deres eget procesværktøj - og med løsning af kerneopgaven - er det, at være sammen om tingene et grundelement, og noget af det, personalet finder væsentligt ved Koncern HRs koncept:

“Et vigtigt aspekt er netop det her med, at alle - pædagoger, rengøringspersonale, pedeller - kan se en mening, kan se at deres arbejde også udgør en del af kerneopgaven. Vi har som pædagoger erkendt at vores borgere har nogle særlige behov for strukturer, og her bliver hende der laver mad en vigtigt spiller - for hvis ikke hun gør som hun gør, og arbejder i samspil med os pædagoger på de strukturer, ja, så kan vi heller ikke udføre vores arbejde inden for rammerne af det procesværktøj, vi har udarbejdet”, lyder det fra omsorgshjælper Charlotte Kristiansen, som er begejstret over, at alle grupper tænkes ind i Koncerns HRs koncept.

Sammen er vi bedst

En tanke med konceptet ‘Find kerneopgaven og sæt den i spil’ er netop, at der også skabes fokus på, at tværfagligt samarbejde bidrager til et bedre arbejdsmiljø og til optimering af kerneopgaven:

“Det er ikke alene lægerne der løser kerneopgaven på et sygehus, der skal også andre faggrupper til; der er rengøringspersonale, der er sygeplejerske og social- og sundhedspersonale og der er kantinepersonale. Derfor handler det ene procesværktøj om at finde ud af, at der er mere end en faggruppe” siger Camilla Skytte Behrendsen, og fortsætter

“Det fungerer ikke hvis man kun arbejder med kerneopgaven i én faggruppe. Tanken er, at der skal samarbejdes, og når man skal samarbejde om kerneopgaven, og definere den, skal alle faggrupper inddrages. De enkelte grupper kan naturligvis godt tale om, hvordan de selv kan bidrage til kerneopgaven, men den skal defineres i et fællesskab mellem faggrupperne”.

En grundtanke ved konceptet er derfor at medarbejdere, og ikke kun ledelsen, skal involveres i arbejdet med at definere og optimere kerneopgaven. Camilla Skytte Behrendsen har oplevet, hvordan to afdelingsledere alene definerede kerneopgaven for en afdeling, og fortæller:

“Det gav bare ikke samme motivation i afdelingen. Medarbejderne vil gerne selv være en del af processen, og det giver meget mere engagement og motivation for dem; Det er dem der er en del af at løse opgaverne i hverdagen, og dem, der kan se nye vinkler og bidrage med perspektiver på, hvordan vi organiserer os og hvordan de daglige arbejdsgange kan optimeres”.

Samme udgangspunkt for alle

I tråd med den tankegang vækker det stor glæde på Autismecenteret i Kværndrup, at der for deres afdeling bliver afsat tid og ressourcer til, at alle medarbejdere skal deltage på de understøttende workshops:

Lars Bønløkke og Charlotte Kristiansen føler sig privilegerede, når de sammen med deres kolleger kan komme afsted på et kursus, og en afsluttende refleksion fra Lars Bønløkke lyder:

“Hvis det kun var Dorte der kom afsted på de her workshops ville det også være svært at implementere arbejdet med kerneopgaven i vores medarbejdergruppe - vi ville ikke få ejerskab over det, hvis det kun er lederen der kommer afsted og bagefter skal videregive det til os. Så var vi aldrig blevet en rigtig del af det.”

Dorte Spangenberg stemmer i, og siger:

“Lederne skal selvfølgelig vide, hvad det er vi sender vores medarbejdere afsted til - men de vigtigste deltagere er det personale, som hver dag skal arbejde med vores borgere, og med kerneopgaven”.

Ikke en slavisk opskrift

De to udviklere og specialkonsulenter i Koncern HR pointerer, at de tre værktøjer i konceptet ikke er en samlet opskrift, der virker for alle. Det er et bud på, hvordan personalet på regionens arbejdspladser kan gribe arbejdet med kerneopgaven an:

“Det handler om at finde ud af: Hvordan skal vi gøre det hos os? Man kan ikke bare tage konceptet og køre de tre processer igennem og tro, at når man afslutter øvelse tre, så er alt godt. At arbejde med kerneopgaven er en løbende proces, der skal leve videre efter man har afprøvet konceptet. Arbejdspladserne er nødt til at gøre det til deres eget - det kræver engagement fra arbejdspladsen og den enkelte. Og det kræver reflekterede valg fra lederen”, lyder det fra Torben Rahn Nøkkentved Nielsen, og Camilla Skytte Behrendsen afslutter:

“Det handler også om, at man som ledelse skal sætte en retning og skabe mening for medarbejderne. Med det her koncept skal personalet blive mere bevidste om, hvordan de skal handle og agere inden for rammerne hos dem selv. Vi skal flytte dem, få dem til at reflektere over, hvordan tingene løses bedst på deres arbejdsplads”.

Næste step: Udvikling af konceptet

Som strategisk led i arbejdet bag konceptet bliver næste skridt at udvide spillet, så det også adresserer samarbejdet med eksterne samarbejdspartnere, fx kommunerne og de praktiserende læger.

“At skabe sammenhænge er et af pejlemærkerne for regionen. Derfor er vi i gang med at udvikle nogle af spørgsmålene i spillet, så de rammer ind i en række tværsektorielle dilemmaer. Med udviklingen håber vi på, at spillet kan give et lille bidrag, i forhold til at skabe bedre overleveringer, når borgere skal flyttes mellem de forskellige sektorer”, fortæller Camilla Skytte Behrendsen.


Senest revideret den 25. august 2020