Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen for dig. Du accepterer ved at fortsætte.

OK, det har jeg forståetLæs mere om vores brug af cookies
  • Min side
  • Om Etsundtarbejdsliv.dk
  • Nyhedsbrev
  • Få et overblik
  • Konferencer
  • Artikler
BFA Logo Negativ
ETSUNDTARBEJDSLIV.DK- Psykisk arbejdsmiljø i social- og sundhedssektoren
Billede af webfrise
  • Stress 
    • 1. Hvad er stress?
    • |2. Kan og Skal krav
    • |3. Strategier mod stress
    • |4. Aktiverende APV
    • |5. Lederens opgaver med stress
    • |6. Omgangstone og kollegialitet
    • |7. Personalemøder og kultur
    • |8. Supervision og sparring
    • |9. Stresspolitik
    • |10. Forandringer og stress
    • |Prioriter inden ferien
    • |Litteratur
  • |Arbejdstid 
    • Vi er afhængige af hinandens tid
    • |Sæt grænser for arbejdet 
      • Balance
    • |Pauser afhænger af opgaverne
    • |Hvornår vil du gerne arbejde i næste måned? 
      • Planlægning
    • |Det er også vigtigt at blive set om natten 
      • Natarbejde
  • |Mobning 
    • Grib ind 
      • Vidner har en aktiv rolle til mobning
      • |Temamøde: Grib ind
      • |Erfaringer og artikler
    • |Værktøjer
    • |Hvad er mobning?
    • |Årsager til mobning
    • |Konsekvenser af mobning
  • |Vold 
    • Styr uden om trusler og vold
    • |Håndtering af episoder 
      • Krisehjælp
      • |Registrering af vold
      • |Anmeldelse
      • |Erstatning
    • |Retningslinjer
    • |Udviklingsprojekter
    • |Erfaringer med forebyggelse 
      • Systematisk risikovurdering
      • |For og imod knive i snor
      • |Forebyggelse mindsker vold
      • |Nær-ved er en lærestreg
      • |Sikkerhedsplaner i fokus
      • |Væk med institutionssproget
      • |Video fastholder situationer
      • |Nu taler vi om volden
      • |I øjenhøjde med borgerne
      • |Forebyggelse er sat i system
    • |Vold uden for den faste arbejdsplads
    • |Tjeklister om vold
    • |Metoder Mod vold
  • |Lederrollen 
    • Hent materialer
    • |Cases og inspiration 
      • 7 råd
      • |Søger rollemodeller
      • |Case: De ’hellige’ pauser og ledernetværket
      • |Case: Fælles rum i coachinggruppen
      • |Case: Fra lederAPV til coachuddannelse
      • |Case: LederAPV i praksis
    • |Om projektet
  • |Social Kapital 
    • Hvad er social kapital? 
      • En praktisk tilgang 
        • Video - Social kapital i praksis
      • |Social kapital i en brydningstid
    • |Værktøjer 
      • Fire hurtige
      • |Godt i gang
      • |Inspiration
      • |Italesætte
      • |Rumøvelse
      • |Netværksmøder
      • |Observation
      • |Refleksioner
      • |Spørgeskema
    • |Om projekt Social Kapital 
      • Konklusion
      • |Bispebjerg Hospital 
        • Samarbejdets styrker og svagheder er synlige
      • |Odense Kommune 
        • Topledelsen
        • |Konsulentrollen
        • |Dalumgruppen
      • |Antropologisk baggrund
    • |Konference om social kapital 
      • Resultater og erfaringer
      • |Interview med Tage Søndergaard
      • |Reportage fra konferencen
      • |Oplæg fra konferencen
    • |Relationel koordinering 
      • Case: Glostrup Hospital
    • |Værktøj: Prioritering af kerneopgaven
  • |Psykisk APV 
    • Knyt til kerneopgaven
    • |Styrk fagligheden
    • |Gå foran som leder
    • |Involver rigtigt
    • |Søg inspiration
    • |Fremtidsværksted
  • |Bæredygtighed 
    • Netværket
    • |Dialogværktøjet
  • |Anerkendelse 
    • Grundprincipper
    • |Øvelser i anerkendelse 
      • Anerkendende APV
      • |Fortælledage
      • |Kom rundt om kaninen
      • |Det der giver os energi
      • |Sæt den gode historie på dagsordenen
      • |Trefarvet overblik
  • |Seksuel chikane 
    • Trivselsaftaler
    • |Forebyggelse af seksuel chikane
    • |Forskellige former for seksuel opmærksomhed
    • |Miniundersøgelse seksuel chikane
  • |Om Etsundtarbejdsliv.dk 
    • Populære materialer
    • |Alle flip-flapper
    • |QUIZ: Arbejdsmiljøet på juleværkstedet
    • Min side
    • Om Etsundtarbejdsliv.dk
    • Nyhedsbrev
    • Få et overblik
    • Konferencer
    • Artikler

Min side

  • Hent materialer
  • Cases og inspiration
    • 7 råd
    • Søger rollemodeller
    • Case: De ’hellige’ pauser og ledernetværket
    • Case: Fælles rum i coachinggruppen
    • Case: Fra lederAPV til coachuddannelse
    • Case: LederAPV i praksis
  • Om projektet
  • Forside »
  • Lederrollen »
  • Cases og inspiration »
  • Case: Fælles rum i coachinggruppen
Gem side ved at oprette dig som bruger her

Case: Fælles rum i coachinggruppen

Charlotte Andreasen, der er udviklingskonsulent på Glostrup Hospital, fik ideen til at starte et forløb med en gruppe af vicechefjordemødre for at forbedre ledernes arbejdsmiljø. Gruppen bestod af fire ledere. En af lederne var en del af en coachinggruppe, og de andre i gruppen havde et ønske om at starte i en lignende gruppe.

Da det var en ret nyetableret ledergruppe vurderede Charlotte, at de ville få mere ud af at mødes som gruppe, end af at starte i et coachingforløb med andre ledere. På den måde ville de få mulighed for at styrke deres interne forhold og blive samlet og dannet som gruppe. Det skulle vise sig at være en succes.

Fortrolighed og klare spilleregler

To af lederne i gruppen var helt nye i lederrollen og ingen af dem havde arbejdet sammen i længere tid. Derfor var et vigtigt fundament at skabe tillid og fortrolighed i gruppen. Første møde blev brugt til at tale om spilleregler for forløbet.

Spørgsmål som:

◗ Hvad kan I være bekymrede for?
◗ Hvad ønsker I at få ud af forløbet?
◗ Hvordan undgår vi at nogle føler de skal udleverer sig selv som ledere?

Blev vendt og diskuteret. Fortroligheden blev hurtigt opbygget og der var aftalt klare spilleregler for hvordan man skulle tale sammen. Mødernes form blev aftalt til 1½-2 timer med en måneds mellemrum og blev til ti møder over et år.

På hvert møde deltog Charlotte som facilitator. Hun forberedte en række emner til hvert møde og indledte med et kort oplæg til diskussion hver gang. Emnerne var blandt andet anerkendende ledelse, forandringsledelse og coaching.

Det blev en gruppe, hvor lederne kunne mødes og snakke om ledelse og deres lederrolle; reflektere over hvad der skete og hvordan de opfattede forskellige situationer, f.eks.: Hvorfor reagerede de som de gjorde i en given situation?

Men også mere eksistentielle spørgsmål blev taget op i gruppen. Som, hvad er vigtigt i dit arbejdsliv? Hvilke værdier er vigtige for dig som leder? Hvad er vigtigt i dit liv, så du også kan være leder? Charlotte erfarede, at det gav meget, at det var en ledergruppe der også skulle fungerer sammen i praksis i hverdagen.

Fordelen ved dette var at de kunne gå ud og tale om det de havde drøftet til møderne og komme tættere på deres praksis. Der skete også noget mellem møderne, fordi de var sammen hver dag og havde en fælles referenceramme. Det gav en rigtig god sammenhængskraft.

Behov for at mødes

En af grundende til at det blev et så positivt forløb med en vedvarende energi og lyst til at mødes var at ledergruppen havde behovet.

I en anden gruppe hvor lederne kendte hinanden rigtig godt fra starten, havde historien måske været en anden. Charlottes rolle som facilitator er at give input, men ikke undervise.

Lederne skal have mulighed for at diskutere, men de skal holdes fast i ikke at tale drift. Charlotte ser det som en skelnen mellem opgaver og proces. ”Ledere taler meget om drift - altså hvordan de løser de konkrete opgaver, der fylder det meste af deres hverdag”, siger hun. “Men der er også andet, man skal øve sig i at tale om. Hvordan samarbejdet og kommunikationen fungerer, for eksempel, og hvordan de som ledere påvirker processerne”.

Senest revideret den 20. oktober 2014

Trivsel i lederrollen

Trivselilederrollen

Trivsel i lederrollen. Inspiration og metoder til at finde din egen lederrolle og til at styrke din trivsel og arbejdsglæde.

Coaching for ledere

Coachingforledere

Coaching for ledere. Introduktion til coaching som metode til at styrke din egen trivsel og arbejdsglæde.

Mere om ledelse og organisering

Læs mere om ledelse og organisering og hent relateret materiale.

  • Anerkendende øvelser
  • Børne- og Ungdomsforvaltningens leder
  • Coaching for ledere

3BAR dattersites

  • Forside »
  • Lederrollen »
  • Cases og inspiration »
  • Case: Fælles rum i coachinggruppen

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K.
Tlf: 33 93 12 55. Mail: sekretariat@3bar.dk