Læs historier om arbejdsliv i coronatid

Det er helt særlige tider på alle arbejdspladser. Her kan du læs, hvad andre arbejdspladser gør for at skabe et godt psykisk arbejdsmiljø i tiden med corona.

Her kan du læse de historier, som vi allerede har fået fra andre arbejdspladser. Vi håber, at de kan inspirere til at skabe et godt arbejdsmiljø i en svær tid. Erfaringerne er delt med samtykke fra arbejdspladserne. 

Vi vil meget gerne høre din historie - del din historie med os her. Hver fredag trækker vi lod om en kurv med lækkerier blandt jer som deler jeres historie. 


Botilbuddet Svennebjerggaard

Jeg er ansat på Svennebjerggaard, et sted hvor der blive passet på beboere og ansatte. De ansatte (deriblandt mig), der er i risikogruppen og gravide, er blevet sent hjem, fordi de vil passe på os. Ledelsen har altid tid til at snakke med os og de sørger for, at vi ikke føler os sat til side. Andre ansatte forsøger de at passe på sammen med beboerne.

Det at ledelsen viser, at de interesserer sig for personalets ve og vel, går videre til alle, så hele personalegruppen passer på hinanden. Noget af det, der er meget svært, er at der må ikke krammes, (da vi er en krammearbejdplads) både for ansatte og beboer.

- Tove Schmidt, medarbejder på botilbuddet Svennebjerggaard


Coronatider på Plejehjemmet Ugandavej

I disse Corona-tider, har vi på plejehjemmet måtte tænke i nye baner ligesom flere andre organisationer har været nødsaget til. Vi er begge ansat som aktivitetsmedarbejdere i et lille plejehjem med 32 beboere. Under normale omstændigheder har vi tæt kontakt med vores beboere for at skabe nærvær og tryghed, vi har derfor tænkt i nye baner for at minimere berøring og nærkontakt.

Vi har lavet fælles gymnastik og fulgt Melvin Kakoozas træning på Instagram. Dette har vi kunne foretage samtidig med, at vi har taget højde for hensigtsmæssig afstand mellem hinanden. Derudover har vi forsødet vores beboeres hverdag med små gåture (i små grupper) i det gode vejr og i nærmiljøet. Vi har hjulpet beboerne med at facetime med deres pårørende samt telefonopkald, hvilket har skabt stor glæde. Vi afholdt påskefrokost med god mad, hvor der i stedet for store samlinger blev dækket op i smågrupper samt gjort ekstra ud af borddækning hos beboere, der spise hos sig selv. Vi har gjort stor brug af vores udearealer, hvor beboerne har nydt at være behjælpelig med havearbejde i form at plantning af forårsblomster, feje fliser og rive blade sammen. 

På personalefronten tager vi naturligvis også vores forholdsregler, men forsøder dagene i en svær tid med daglige overraskelser fx i form af brød/kage fra forskellige medarbejdere og arbejdspladsen. Venlig hilsen 2 aktivitetsmedarbejdere fra plejehjemmet Ugandavej."

- Gitte Madsen og Anja Caspersen, medarbejdere på Plejehjemmet Ugandavej


Korsholm Børneunivers

I Korsholm Børneunivers blev hverdagen jo ændret ret markant fra torsdag d. 12. marts. Vi mødte alle ind på arbejde til meget få børn, så ret hurtigt organiserede vi os, så det var sjovt at være i huset for børnene, vi fik ryddet op, nogen valgte at afspadsere og andre lavede kontorarbejde. Fra mandag ramte en ny hverdag og vi skulle alle hver især, finde ud af hvilke opgaver, vi kunne lave hjemmefra. Personalet i institutionen har en Messenger-gruppe, hvor der blev delt faglige spørgsmål, sendt små kommentarer og billeder fra hverdagen.

Ret hurtigt inde i uge 1 blev der lavet en mailgruppe, som inkluderede leder og ressourcepædagoger, som ikke er med på Messenger. Det blev aftalt at alt fagligt, skulle være på den platform. I uge 1 kom der også så småt gang i Skype, nogle små møder med to-tre personer. I uge 2 fik vi etableret Skype-pauser, hvor alle blev inviteret. Det har kørt cirka hver anden dag og dem der ikke var med første gang, kom med anden gang.

Derudover har jeg som AMR sendt en lille hilsen ud til alle medarbejdere i vores område. I hilsenen opfordrede jeg alle til at holde kontakten via Skype og så var der også en lille opgave, som handler om, at alle laver en fugl af genbrugs- eller naturmaterialer. Jeg foreslog også, at børnene kunne inddrages og det har vi valgt at gøre i Korsholm. Så når alle kommer tilbage laver vi en udstilling, med fuglene, der er lavet af børn og voksne, overskriften bliver ""Frie som Fuglene"" og skal symbolisere, at nu er Coronavirusen fløjet sin vej og vi er igen frie som fuglene og sammen i fællesskabet.

- Louise Lassen Bjerregard, arbejdsmiljørepræsentant hos Korsholm Børneunivers 


IT og Organisation i Billund kommune

I IT og Organisation i Billund kommune starter vi dagen med en godmorgen-hilsen via mail til alle. 3 gange om ugen har vi statusmøde med vores leder via Skype, hvor vi drøfter planlægning og tilrettelæggelse af vores opgaver og hvor vi kort vender verdenssituationen under Corona. Det virker godt og skaber klarhed og ro, og giver mulighed for at vi kan hjælpe hinanden på tværs i afdelingen. 2-3 gange om ugen har vi fælles gymnastik, hvor vi via Teams får bevæget os sammen til en video med god musik, hvilket udover motion også giver et godt grin :-) Efterfølgende deles sjove billeder af vores anstrengelser med hinanden.

- Rikke Askholm, arbejdsmiljøkonsulent ved IT og Organisation i Billund Kommune


Poppelhaven, Sedenhuse og Bækholmen i Odense NØ

Hej i Arbejdsmiljøweb.

På vores tre matrikler Poppelhaven, Sedenhuse og Bækholmen som er en tre enighed af et støttecenter, botilbud og et udredningstilbud, for borgere med særlige behov, herunder udviklingshæmning. På vores arbejdsplads er vi særlig opmærksom på og optaget af, at vores medarbejdere løbende bliver oplyst om alt nyt vedr. Covid-19. Vi holder daglige formiddagsbriefing i vores cafe - selvfølgelig med god afstand. Der forsøges at give den rette information til rette vedkommende og på rette tidspunkt. På formiddagens briefing er der plads til spørgsmål, undren og videreformidling af enhver slags.

Vi forsøger at skabe tryghed i utrygheden omkring den særlige situation, vi pt. står i som en del af Ældre- og handicapforvaltningen i Odense kommune. Vi forsøger dagligt at anerkende og italersætte den enorme indsats, der bliver lagt for dagen. Personalet går 1000-vis af ture, de laver påskekyllinger og andet påskepynt, tænder bål, bager brød og kager og danser zumba i gården.

Der har bredt sig en stemning af tid, ro og nærvær på afstand. Køkkenpersonalet laver dagligt rullevognen klar med nemme frokostanretninger og deler flittigt ud af chokoladerne. Personalet udviser overskud, tryghed, nærvær og sidst men ikke mindst er de modige, stærke og enormt fleksible. De er opfindsomme og nytænkende. Vi er stolte af hver og en af dem og det vil vi gerne honorere med et påskeæg til alle ansatte og vikarer på alle vores tre matrikler.

- Rehabiliteringsleder Thomas Laugesen, assisterende leder Sussi Qvist og Marlene Olsen (Poppelhaven, Sedenhuse og Bækholmen i Odense NØ)


Unge og Uddannelse i Ikast-Brande kommune

I Unge og Uddannelse Ikast-Brande kommune holder vi virtuelle frokost komsammen samt fredagsbar (uden alkohol :-) ). Mine kollegaer er rigtig gode til at sørge for, at vores kollegiale fællesskab fortsætter - trods den fysiske adskilles - og så har vores afdl. leder lige sendt den sjoveste aprilsnar - pr. mail:

Kære alle. I ledelsen har vi lavet første udkast til planen for tilbagevenden til arbejdet efter påske. Tilbagevenden skal ske trinvist, så smittefaren begrænses. I UUIB udmøntes det ved, at mandlige medarbejdere møder ind i Hjertet kl 8.00 til 14.00, hvorefter de kvindelige medarbejdere møder ind kl 14.00 til 21.00. Det vil mindske smittefaren, særligt for de mandlige ansatte, som har vist sig særligt udsatte og hårdt ramte ved udbrud af Covid19 (som ved andre vira i øvrigt). Samtidig bliver det muligt for alle kvindelige medarbejdere at få den betydningsfulde skønhedssøvn hver morgen. Jeg forventer at I alle, også kvindelige medarbejdere, vil tage godt mod tiltaget her. Vi ses senere i april måned, som jo starter i dag… Så vi forsøger at holde arbejdshumøret oppe - trods anderledes tider.

- Signe Elsborg, tillidsrepræsentant hos Unge og Uddannelse i Ikast-Brande kommune


Hjemmeplejegruppe i Korsør

Vi er en hjemmeplejegruppe i Korsør, hvor hele personalet er med til at holde humøret højt. Der er dagligt en fantastisk stemning, kollegerne imellem, som jeg ikke kan rose dem nok for. De er dagligt ude hos borgerne og er her med til at sørge for at stemningen også er i top. De formår, at få borgerne til at glemme hverdagen og de udfordringer, der er i samfundet i øjeblikket. De er i sandhed hverdagens helte, blandt mange. Skovparken fortjener i den grad et skulderklap.

- Områdeleder Hanne Povlsen, hjemmeplejegruppe i Korsør


Omsorg og Sundhed i Aarhus Kommune

Det er svært ikke at se sine kolleger fysisk hver dag. Vi forsøger at opretholde gejsten gennem virtuelle koordineringsmøder hver dag på 30 min. Her tager vi en runde på, hvad vi sidder med og har fokus på, hvordan er status pt på Covid-19 i organisationen og hvor/hvordan bidrager vi ind i arbejdet. Hertil sender vi dagens tip til hinanden - er der nye spændende e-læringskurser, vi kan deltage i, er der en skør video, vi skal se. Sidst men ikke mindst mødes vi til virtuel fredagsbar ""sammen men hver for sig"" - hvor vi ikke snakker om Covid-19, men om alt muligt andet.

- Maya Larsen, medarbejder i Omsorg og Sundhed i Aarhus Kommune 


Plejehjem i Tårnby

Vi har jo stort set lagt plankerne, mens vi er gået på broen - det betyder at fællesskabet og det psykiske arbejdsmiljø har været alfa og omega for at kunne varetage vort område (plejehjem). Vi har i forvejen et rigtig godt psykisk arbejdsmiljø med udgangspunkt i fælles værdier, som ikke bare er en hensigtserklæring i en skuffe, men udformet som et maleri og anvendt målrettet i vort daglige arbejde.

Den nuværende situation har betydet, at der er særligt brug for os. For os som personale får vi en ""dagens overraskelse"" i form af en hjemmebagt bolle, frisk frugt, en flødebolle eller andet som anerkendelse af, at vi er i en særlig situation og at vi gør en forskel.

Vi følger alle retningslinier, men besøgsforbuddet medførte mange frustrationer især blandt de pårørende. Vi oprettede derfor en særlig side på vores hjemmeside, med daglige billeder af aktiviteter med beboerne så de pårørende kan se egne pårørende, kan opleve at her sker noget og får en tryghed ved, at vi faktisk kerer os om beboerne. Vi hjælper beboerne med at facetime, skype eller telefonere med egne pårørende, vi har sendt orienterende mails rundt til samtlige pårørende om vores hjemmeside og anbefaler de pårørende om at følge med her og vi har aftalt med de pårørende at gaver, hilsner eller andet kan lægges efter aftale i vores sluse ved indgangen, så sørger vi for at beboerne får dette.

Vi har afsat 4 medarbejdere til udelukkende at lave aktiviteter med beboerne, men samtlige medarbejdere deltager i det omfang det lader sig gøre; passe vort hønsehold, cykle ud i naturen, anvende den nærliggende fælled til gåture, lege i haven, plante forårsblomster, spille spil, lægge puslespil, lave gymnastik til Melvin Kakooza , lave bordpynt og folde servietter til vores alternative påskefrokost i små hold, pynte op til påske, synge sammen og i det hele taget gjort en stor indsats for, at huset kan emme af aktivitet og hygge med samvær på afstand.

Som personale, rører vi ikke p.t. ved hinanden, hvilket vi er vant til med bl.a. anerkendende kram, men taler og griner meget sammen på afstand. Vi holder reflektionsmøder i små hold og vidensdeler efterfølgende i andre små hold. Vi har hentet anerkendelse udefra i form af den lokale bagers såkaldte ""knoklekager"" og vi har modtaget chokolade og rosende ord fra pårørende, hvilket betyder uendeligt meget for tiden. Vi roser os selv og giver hinanden luftige high-five, ledelsen er kontinuerligt synlige og til stede og ringer ind i weekender for at høre til livets gang og den daglige situation og vi får mærkelige sjove kreative ideer, som vi kan og vil gøre brug af når samfundet atter åbner op.

Det er vigtigt for os, at vort lille plejehjem er en lille pulserende boble af et liv, der leves i respekt og kærlighed til hinanden. Vi husker hinanden også når vi ikke er tilstede: En alvorligt syg medarbejder blev på sin fødselsdag ringet op og koret af samtlige medarbejdere sang fødselsdagssang for hende. Alle gør sig umage for at denne tid ikke vil blive husket som en dårlig tid, men derimod som en tid med glæde. Det er vel essensen :-) 

- Helene Fisker, leder på plejehjem i Tårnby


Dagtilbuddet SOVI i Herlev

På min arbejdsplads, SOVI, arbejder der ca. 50 borgere med autisme og 20 instruktører. Alle borgere er hjemme i denne tid, og langt de fleste instruktører arbejder hjemmefra. På selve stedet er der gang i en stor renovering, mens der ikke er så mange – det giver arbejde til håndværkere og et køkkenfirma.

Hver morgen siges der godmorgen på mailen med fine historier, billeder af hvordan vi indretter os hver især og for nogens vedkommende den produktion, der er gang i til webshoppen, smukke billeder fra kollegernes morgenture ved skov og strand, gættelege og en masse humor – og i dag, ja aprilsnar.

Jeg har på nogen måder lært mine kolleger bedre at kende i denne tid, fordi det nogle gange i vores meget travle hverdag kniber med lige at gå lidt dybere i snakken end blot kradsen i overfladen. Helt konkret har vores direktør opfordret til fælles kaffepauser, hvor vi er blevet inddelt parvis og har ringet hinanden op og talt sammen i en halv times tid. Nogle dage har hun skrevet ud, at vi holder fri allerede kl. 13 i stedet for 15.30, som vi plejer, for at komme ud i solen, der skinner. Vi har haft ""Walk and talk"" med teamleder og teamkolleger - med behørig afstand naturligvis, fx i de smukke lokaliteter ved Sofienholm Slot. Nogle kolleger er blevet overrasket af Påskeharen udenfor sin bopæl. Jeg blev overrasket ved Bagsværd Sø 😊

Vi taler rigtig meget over FaceTime, hvilket jeg er blevet supergod til. Morgensang er der desværre ikke rigtig nogen, der er hoppet på, men det er blevet foreslået. Vi har også været meget opmærksomme på vores hjemsendte borgere med autisme. Der har været afholdt 1:1 løbeture og gåture med flere, og vi har ringet til dem enkeltvis for at høre, hvordan det går, og sidst men ikke mindst sendt påskehilsen ud så sent som i dag.

Det er min opfattelse, at vi vender rigere tilbage – ikke økonomisk måske, men socialt. Det har været forrygende at opleve den kreativitet, anerkendelse og humor, der præger min arbejdsplads. Jeg glæder mig meget til at komme tilbage igen og gense mine kolleger, selv om jeg faktisk ikke på noget tidspunkt har følt mig ensom. Kontakten har bare været en noget anden.

- Ruth Skafte, medarbejder på dagtilbuddet SOVI i Herlev


Ministerium

Vi arbejder stortset alle hjemmefra og mødes hver morgen kl. 8:30 til et Skypemøde, hvor vi lige får en opdatering fra cheferne og hver i sær får lov til at fortælle, hvordan det går. I løbet af dagen taler vi sammen på kryds og tværs via Skype, Facetime eller telefon - det fungerer faktisk rigtig godt og jeg tror ikke, at nogen føler sig glemt eller overset. Et par stykker har ikke mulighed for at arbejde, men de er med og jeg tror ikke, at de føler sig ""udenfor"". Vi udveksler også tips med det fysiske arbejdsmiljø - fx har en del af os lavet interimistiske ""hæve/sænkeborde"" ved at sætte en plastikkasse eller papkasse under den bærbare. Andre bruger et strygebræt :-)

Jeg kom i tanke om – efter at jeg havde sendt ”historien” - at vi faktisk også deler billeder hjemmefra. Det kunne være en smuk solnedgang, en eller anden morsomhed man har fundet på/set et sted og så er vi ved at samle billeder ind af vores hjemmearbejdspladser. Og så ser vi også hinandens kæledyr – de bliver slæbt op til kameraet. Små fjollede ting, men det giver lidt fællesskabsfølelse.

- Medarbejder og arbejdsmiljørepræsentant i et ministerium


Uddannelsesinstitution

Vi passer på hinanden og eleverne ved at være ekstra opmærksomme på den enkeltes behov, vi udvikler nye læringsmaterialer, vejleder digitalt og virtuelt helt anderledes end vores normale hverdag, som undervisere ved SOSU skole i Danmark.

Vi arbejder med at uddanne sundhedsmedarbejdere, og er ofte i fællesskaber med praksisnær læring og fysisk kontakt og vejledning. Det er anderledes nu og det griber vi alle positivt. Vi støtter op om fællesskabet ved at vidensdele, ved at mødes og se hinanden over Zoom eller Teams, nye måder for os at mødes på. Generelt er vores lille afdeling i den store skole gode til at stimulere til social kapital i hverdagen, så det er værdier vi fortsætter med og det fremmer et godt psykisk arbejdsmiljø.

Vores ledere har udarbejdet nyhedsbreve hver uge med relevante nyheder, historier fra kollegaernes hjemmearbejdsplads, lederens hjørne hver morgen i Teams, så vi gør rigtig meget og det er godt.

- Underviser på uddannelsesinstitution


Center for Olie og Gas på DTU

På vores arbejdsplads er alle medarbejdere flyttet hjem til hjemmearbejdspladser. Det giver store udfordringer, da vi har mange forskellige måder at arbejde på. Nogle arbejder med store datamængder på store og flere skærme, andre arbejder eksperimentelt i laboratorier og atter andre arbejder administrativt både i driftsfunktioner, men også i store netværk inden for forskellige arbejdsprogrammer. Nogle kolleger er danske og mange er udenlandske. Nogle bor med deres familier og andre bor alene.

For at holde fællesskabsånden og passe på hinanden, har der været følgende aktiviteter: Virtuelle møder på skype og zoom både 1:1 og op til over 50 personer, regelmæssige teammøder med nærmeste leder og regelmæssige møder i et etableret beredskabsteam.

Ydermere har vi frokostbingo i morgen og vi har oprettet en facebook-gruppe til deling af gode historier, tips til aktiviteter til børnene, en fredags-skål med din favorit drinks/øl, youtube video med gode øvelser, billeder fra gåturen. Der har været udsendt ugentlige mails med ergonomiske tips og gode råd samt mail med tips vedr. mental sundhed.

Endelig har nogle af lederne taget nogle 1:1 walk and talks, i behørig afstand med medarbejderen. Det har især været de udenlandske, der ikke har familien omkring sig.

Jeg er stolt af mine kolleger og synes de har klaret situationen rigtig flot. Jeg glæder mig til, at vi atter kan mødes fysisk på vores arbejdsplads.

- Karin Petersen, laboritoriechef i Center for Olie og Gas på DTU


Kommune

På vores arbejdsplads er vi 22 medarbejdere. Vores arbejdsområde omfatter børn i alderen 0 – 16 år, dvs. dagpleje, dagtilbud, folkeskole og ungdomsskole. Torsdag den 12. marts mødte vi ind på arbejdet som normalt, men blev sendt hjem samme dag, for at arbejde hjemmefra – og det har vi gjort siden.

Kreativiteten blomstrer hurtigt, og der smutter jævnligt sjove billeder og vittigheder over skærmen. Med inspiration fra udsendelsen 'Vis mig dit køleskab', blev der sat en happening i gang med overskriften 'Vis mig din hjemmearbejdsplads'. Herefter strømmede det rundt med selfier, billeder og beskrivelser fra kollegaerne om, hvordan man havde indrettet sig. I TRIO'en talte vi om at lade det udvikle sig til overskrifterne: 'Vis mig din gå-tur' – med inspiration fra de gode råd om, at det er vigtigt at få rørt sig og få noget frisk luft. 'Vis mig dagens husdyr på matriklen' – og det kan være hunden, katten, kanariefuglen, en edderkop på loftet eller myrerne på terrassen. 'Vis mig din hjemmekantine' – hvor man sætter ens frokostarrangement til offentlig skue. Det bliver spændende, hvor meget vi når, inden vi går tilbage til normale tilstande.

Vores chef har også gennemført en 'walk-and-talk' med os alle sammen. Dvs. at mens chefen gik en tur, talte han i telefon med hver enkelt i løbet af en dag. Formålet var, at få en føler med, hvordan vi havde det, hvordan stemningen var, hvordan var arbejdsmængden, hvordan fungerer teknikken osv. Han nåede at gå 24 km. Sidst, men ikke mindst, har chefen inviteret på torsdags-kage – via Skype, naturligvis. Et sjovt gensyn med kollegaer.

- Arbejdsmiljørepræsentant i kommune


Høje-Taastrup Kommune

Vi holder virtuelle møder teams i løbet af ugen. Vores ledere er virkelig gode til at sikre kontakt. En gang om ugen går vi alle 25 på 'teams' og checker ind med en kop morgenkaffe i hånden - det giver en god fornemmelse for hinanden. Endelig får vi løbende relevante opdateringer, så vi ikke sidder tilbage med ubesvarede spørgsmål og bekymringer.

- Majbritt Jarl, Arbjdsmiljørepræsentant i Høje-Taastrup kommune


Svendborg Kommune

Louise - en af hverdagens helte. Alle medarbejdere i Svendborg Kommune yder en stor indsats i disse uger. Der knokles. Gives en hånd, hvor der er behov. Det fandt Ekstra Bladet også ud af. Så de fik kontakt til Louise Andersen, der er udekørende social- og sundhedshjælper i Svendborg Kommune. Det blev til en nyhedshistorie.

- Lars Fauth Sørensen, arbejdsmiljøleder i Svendborg Kommune


Styrelse

I min afdeling har vi en åben chat, hvor alle er med. Vi hilser godmorgen, viser billeder af udsigten fra vinduet eller gåturen med hunden. Alle møder afvikles som hovedregel som videomøder, så vi lige får lejlighed til at se hinanden i øjnene. Hver fredag har vi fredagsbar fra 14.30-15 på Skype.

- Anne-Mette, medarbejder i styrelse

 


Senest revideret den 22. april 2020