På vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Ved fortsat brug af websiden godkender du cookiepolitikken.

OK, det har jeg forståetLæs mere om vores brug af cookies
  • Min side
  • Om Etsundtarbejdsliv.dk
  • Nyhedsbrev
  • Få et overblik
  • Konferencer
  • Artikler
BFA Logo Negativ
ETSUNDTARBEJDSLIV.DK- Psykisk arbejdsmiljø i social- og sundhedssektoren
Billede af webfrise
  • Stress 
    • 1. Hvad er stress?
    • |2. Kan og Skal krav
    • |3. Strategier mod stress
    • |4. Aktiverende APV
    • |5. Lederens opgaver med stress
    • |6. Omgangstone og kollegialitet
    • |7. Personalemøder og kultur
    • |8. Supervision og sparring
    • |9. Stresspolitik
    • |10. Forandringer og stress
    • |Prioriter inden ferien
    • |Litteratur
  • |Arbejdstid 
    • Vi er afhængige af hinandens tid
    • |Sæt grænser for arbejdet
    • |Pauser afhænger af opgaverne 
      • Miniundersøgelse - Fælles pauser
    • |Hvornår vil du gerne arbejde i næste måned?
    • |Det er også vigtigt at blive set om natten
    • |Forprojekt om Arbejde og fritid
  • |Mobning 
    • Grib ind 
      • Vidner har en aktiv rolle til mobning
      • |Erfaringer og artikler
    • |Værktøjer
    • |Hvad er mobning?
    • |Årsager til mobning
    • |Konsekvenser af mobning
    • |Interview: Krænkende handlinger
  • |Vold 
    • Styr uden om trusler og vold
    • |Håndtering af episoder 
      • Krisehjælp
      • |Registrering af vold
      • |Anmeldelse
      • |Erstatning
    • |Retningslinjer
    • |Udviklingsprojekter
    • |Erfaringer med forebyggelse 
      • Systematisk risikovurdering
      • |For og imod knive i snor
      • |Forebyggelse mindsker vold
      • |Nær-ved er en lærestreg
      • |Sikkerhedsplaner i fokus
    • |Vold uden for den faste arbejdsplads
    • |Metoder Mod vold
  • |Lederrollen 
    • Hent materialer
    • |Cases og inspiration 
      • 7 råd
      • |Søger rollemodeller
      • |Case: De ’hellige’ pauser og ledernetværket
      • |Case: Fælles rum i coachinggruppen
      • |Case: Fra lederAPV til coachuddannelse
      • |Case: LederAPV i praksis
    • |Om projektet
  • |Social Kapital 
    • Hvad er social kapital? 
      • En praktisk tilgang 
        • Video - Social kapital i praksis
      • |Social kapital i en brydningstid
    • |Værktøjer 
      • Fire hurtige
      • |Godt i gang
      • |Inspiration
      • |Italesætte
      • |Rumøvelse
      • |Netværksmøder
      • |Observation
      • |Refleksioner
      • |Spørgeskema
    • |Relationel koordinering 
      • Case: Glostrup Hospital
    • |Værktøj: Prioritering af kerneopgaven
    • |Om projekt Social Kapital 
      • Konklusion
      • |Bispebjerg Hospital 
        • Samarbejdets styrker og svagheder er synlige
      • |Odense Kommune 
        • Topledelsen
        • |Konsulentrollen
        • |Dalumgruppen
      • |Antropologisk baggrund
  • |Psykisk APV 
    • Knyt til kerneopgaven
    • |Styrk fagligheden
    • |Gå foran som leder
    • |Involver rigtigt
    • |Søg inspiration
    • |Fremtidsværksted
  • |Bæredygtighed 
    • Kom hele vejen rundt 
      • Hvad er bæredygtigt arbejdsmiljø?
      • |Udvikling til gavn for alle
      • |En rummelig arbejdsplads
      • |Veje til bedre fastholdelse
      • |Netværket bag værktøjet
    • |Brug dialogværktøjet 
      • Dialogværktøjet - Veje til bæredygtigt arbejdsmiljø
      • |Sådan går I frem
      • |Sæt fokus på det bæredygtige arbejdsmiljø
    • |Erfaringer 
      • TEMA: Få bred opbakning
      • |TEMA: Det giver mening i praksis
      • |TEMA: Medarbejderne gider godt
      • |CASE: MED-udvalg snakker værdier
      • |CASE: Fik ny samtalekultur
      • |CASE: Fik brudt en ond spiral
      • |CASE: TRIO tvunget til at vælge
      • |CASE: TRIO'er ser de blinde vinkler
      • |CASE: Fokus på det svære
      • |CASE: MED-udvalg prioriterer
  • |Anerkendelse 
    • Grundprincipper
    • |Øvelser i anerkendelse 
      • Anerkendende APV
      • |Fortælledage
      • |Kom rundt om kaninen
      • |Det der giver os energi
      • |Sæt den gode historie på dagsordenen
      • |Trefarvet overblik
  • |Seksuelle krænkelser 
    • 4 dialogværktøjer
    • |Forskellige former for seksuel opmærksomhed
    • |Søg andet inspiration
    • |Lov og aftaler
  • |Om Etsundtarbejdsliv.dk 
    • Populære materialer
    • |Alle flip-flapper
    • |Persondata- og cookiepolitik
    • Min side
    • Om Etsundtarbejdsliv.dk
    • Nyhedsbrev
    • Få et overblik
    • Konferencer
    • Artikler

Min side

  • Hvad er social kapital?
    • En praktisk tilgang
    • Social kapital i en brydningstid
  • Værktøjer
  • Relationel koordinering
  • Værktøj: Prioritering af kerneopgaven
  • Om projekt Social Kapital
  • Forside »
  • Social Kapital »
  • Hvad er social kapital?
061 Sk Definition Til Web
Gem side ved at oprette dig som bruger her

Hvad er social kapital?

Arbejdspladsens sociale kapital er de sociale og faglige relationer, vi udvikler, når vi løser vores arbejdsopgaver sammen. Det gælder både relationerne mellem ledere og medarbejdere - og mellem medarbejdere og ledere indbyrdes.

I jo højere grad disse relationer er båret af:

- Tillid
- Retfærdighed
- Samarbejdsevne

... des højere er den sociale kapital på arbejdspladsen. Det hedder kapital, fordi det er en ressource som kan opbygges - men også nedbrydes.

Læs også om det tidligere BAR Social & Sundheds (nu: BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø - BFA) projekt om Social Kapital

Retfærdighed

Når goderne skal fordeles er især retfærdigheden på spil. På arbejdspladsen er der derfor god grund til at sætte fokus på fx fordelingen af arbejdsopgaver – hvordan foregår den? Hvem får de gode ruter eller borgere i hjemmeplejen? Hvordan fordeles opgaverne blandt lægesekretærerne? Hvem får de mest spændende opgaver på afdelingen? Hvem bliver inviteret med i udviklingsprojekter? Der er også retfærdighed på spil, når det gælder fordeling af ferie, fridage, uddannelse og andre goder. Men det handler ikke om, at alle skal have lige meget. Det handler om måden, der bliver fordelt på. Ved alle – medarbejdere og ledere - hvilke kriterier der ligger til grund for fordelingen og har alle lige adgang til at give deres ønsker og behov til kende?

Tillid

Når man har tillid til andre, accepterer man sin egen sårbarhed i forventning om, at andre ikke udnytter det. På en arbejdsplads viser en leder medarbejderne tillid ved at afgive kontrol og ansvar til medarbejderne i forventning om, at de ikke udnytter situationen. Det kan fx være, at lederen bevilger et pauserum til medarbejderne i kantinen i forventning om, at de holder øje med om, der er brug for dem i kantinen - også selvom de har muligheden for at gemme sig i rummet. Eller lederen der har tillid til, at social- og sundhedsassistenterne udfører deres arbejde ordentligt ude i hjemmene, selvom lederen ikke hele tiden kigger dem over skulderen.

Medarbejderne viser ledelsen tillid ved at acceptere lederens magt i forventning til, at lederen udøver magten til arbejdspladsens fælles bedste. Hvis ledelsen fx indkalder til et møde, hvor arbejdspladsen skal lære af sine fejl, er det afgørende, at medarbejderne stoler på, at den viden de bringer frem skal bruges til alle fælles bedste og ikke til at hænge enkelte medarbejdere ud.

Samarbejdsevne

Samarbejdsevnen afhænger i høj grad af tillid og retfærdighed – de er forudsætninger for en god samarbejdsevne, og omvendt. Men samarbejdsevnen handler også om struktur og rammer – hvilke praktiske muligheder har medarbejdere og ledelse for at mødes og udvikle relationer? Det handler ikke kun om møder, men om hvordan man i det hele taget kan kommunikere og koordinere arbejdet. Det kan fx være den nødvendige overlevering i forbindelse med overlap. Og så handler det om hvilken adfærd, der bliver belønnet – den individuelle indsats eller gruppens. Endelig er det afgørende, at arbejdspladsen har fælles mål, så man arbejder i samme retning. Skal der kun gøres rent hjemme hos Fru Jensen eller skal social og sundhedsassistenten også tale med Fru Jensen? Har ledelse og medarbejdere den samme opfattelse?

Senest revideret den 19. maj 2017  

Flip-flap: Find den sociale kapital

Socialkapital Materialespot Web
Flip-flappen kan bruges til at sætte en dialog i gang om nogle af de centrale elementer i social kapital. Hent den på arbejdsmiljoweb.dk.

Mål jeres sociale kapital

SK

Spørgeskema fra NFA kortlægger den sociale kapital.

3BAR dattersites

  • Forside »
  • Social Kapital »
  • Hvad er social kapital?

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K.

CVR: 38501380. Tlf: 30 73 10 30. Mail: sekretariat@bfa.dk