På vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Ved fortsat brug af websiden godkender du cookiepolitikken.

OK, det har jeg forståetLæs mere om vores brug af cookies
  • Min side
  • Om Etsundtarbejdsliv.dk
  • Nyhedsbrev
  • Få et overblik
  • Konferencer
  • Artikler
BFA Logo Negativ
ETSUNDTARBEJDSLIV.DK- Psykisk arbejdsmiljø i social- og sundhedssektoren
Billede af webfrise
  • Stress 
    • 1. Hvad er stress?
    • |2. Kan og Skal krav
    • |3. Strategier mod stress
    • |4. Aktiverende APV
    • |5. Lederens opgaver med stress
    • |6. Omgangstone og kollegialitet
    • |7. Personalemøder og kultur
    • |8. Supervision og sparring
    • |9. Stresspolitik
    • |10. Forandringer og stress
    • |Prioriter inden ferien
    • |Litteratur
  • |Arbejdstid 
    • Vi er afhængige af hinandens tid
    • |Sæt grænser for arbejdet
    • |Pauser afhænger af opgaverne
    • |Hvornår vil du gerne arbejde i næste måned?
    • |Det er også vigtigt at blive set om natten
  • |Mobning 
    • Grib ind 
      • Vidner har en aktiv rolle til mobning
      • |Erfaringer og artikler
    • |Værktøjer
    • |Hvad er mobning?
    • |Årsager til mobning
    • |Konsekvenser af mobning
  • |Vold 
    • Styr uden om trusler og vold
    • |Håndtering af episoder 
      • Krisehjælp
      • |Registrering af vold
      • |Anmeldelse
      • |Erstatning
    • |Retningslinjer
    • |Udviklingsprojekter
    • |Erfaringer med forebyggelse 
      • Systematisk risikovurdering
      • |For og imod knive i snor
      • |Forebyggelse mindsker vold
      • |Nær-ved er en lærestreg
      • |Sikkerhedsplaner i fokus
      • |Væk med institutionssproget
      • |Video fastholder situationer
      • |Nu taler vi om volden
      • |I øjenhøjde med borgerne
      • |Forebyggelse er sat i system
    • |Vold uden for den faste arbejdsplads
    • |Metoder Mod vold
  • |Lederrollen 
    • Hent materialer
    • |Cases og inspiration 
      • 7 råd
      • |Søger rollemodeller
      • |Case: De ’hellige’ pauser og ledernetværket
      • |Case: Fælles rum i coachinggruppen
      • |Case: Fra lederAPV til coachuddannelse
      • |Case: LederAPV i praksis
    • |Om projektet
  • |Social Kapital 
    • Hvad er social kapital? 
      • En praktisk tilgang 
        • Video - Social kapital i praksis
      • |Social kapital i en brydningstid
    • |Værktøjer 
      • Fire hurtige
      • |Godt i gang
      • |Inspiration
      • |Italesætte
      • |Rumøvelse
      • |Netværksmøder
      • |Observation
      • |Refleksioner
      • |Spørgeskema
    • |Om projekt Social Kapital 
      • Konklusion
      • |Bispebjerg Hospital 
        • Samarbejdets styrker og svagheder er synlige
      • |Odense Kommune 
        • Topledelsen
        • |Konsulentrollen
        • |Dalumgruppen
      • |Antropologisk baggrund
    • |Konference om social kapital 
      • Resultater og erfaringer
      • |Interview med Tage Søndergaard
      • |Reportage fra konferencen
      • |Oplæg fra konferencen
    • |Relationel koordinering 
      • Case: Glostrup Hospital
    • |Værktøj: Prioritering af kerneopgaven
  • |Psykisk APV 
    • Knyt til kerneopgaven
    • |Styrk fagligheden
    • |Gå foran som leder
    • |Involver rigtigt
    • |Søg inspiration
    • |Fremtidsværksted
  • |Bæredygtighed 
    • Dialogværktøjet - Veje til bæredygtigt arbejdsmiljø 
      • Sådan går I frem
      • |Inspiration til videre arbejde 
        • Udvikling til gavn for alle
        • |En rummelig arbejdsplads
        • |Veje til bedre fastholdelse
    • |Netværket bag værktøjet
    • |Erfaringer 
      • Få bred opbakning til et bæredygtigt arbejdsmiljø
      • |"Bæredygtigt arbejdsmiljø" giver mening i praksis
      • |Medarbejderne gider godt at snakke bæredygtigt arbejdsmiljø
  • |Anerkendelse 
    • Grundprincipper
    • |Øvelser i anerkendelse 
      • Anerkendende APV
      • |Fortælledage
      • |Kom rundt om kaninen
      • |Det der giver os energi
      • |Sæt den gode historie på dagsordenen
      • |Trefarvet overblik
  • |Seksuelle krænkelser 
    • Trivselsaftaler
    • |Forebyggelse af seksuel chikane
    • |Forskellige former for seksuel opmærksomhed
    • |Miniundersøgelse seksuel chikane
  • |Om Etsundtarbejdsliv.dk 
    • Populære materialer
    • |Alle flip-flapper
    • |Persondata- og cookiepolitik
    • |JuleQuiz - Arbejdsmiljø på nisseværkstedet
    • Min side
    • Om Etsundtarbejdsliv.dk
    • Nyhedsbrev
    • Få et overblik
    • Konferencer
    • Artikler

Min side

  • Hvad er social kapital?
    • En praktisk tilgang
      • Video - Social kapital i praksis
    • Social kapital i en brydningstid
  • Værktøjer
  • Om projekt Social Kapital
  • Konference om social kapital
  • Relationel koordinering
  • Værktøj: Prioritering af kerneopgaven
  • Forside »
  • Social Kapital »
  • Hvad er social kapital? »
  • En praktisk tilgang
Gem side ved at oprette dig som bruger her

En praktisk tilgang

Social kapital er den egenskab, der sætter organisationens medlemmer i stand til i fællesskab at løse kerneopgaven. Det handler om de relationer, der er i virksomheden, og hvordan de er. Hvis relationerne bygger på tillid, samarbejdsevne og retfærdighed, så har virksomheden en høj social kapital.

Definitionen på social kapital er ganske klar. Til gengæld mangler der stadig et langt sejt træk, før forskerne helt og fuldt forstår de mekanismer, der er i spil i forbindelse med virksomhedernes arbejde med social kapital. Samtidig er der stadig en lang række uafklarede spørgsmål i forbindelse med den konkrete tilgang til arbejdet med social kapital. For hvordan gør man egentlig?

Netop ønsket om at finde praktiske og konkrete måder at håndtere arbejde med social kapital er baggrunden for BAR SoSus (nu BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø - BFA) kulturprojekt om social kapital.

Gode erfaringer

Eva Thoft fra konsulentvirksomheden Grontmij/Carl Bro er medforfatter på hvidbogen ”Virksomhedens sociale kapital”. Hun er en af de konsulenter, der har været med til at udvikle værktøjerne til arbejdet med social kapital, og hun har også vejledt nogle af de deltagende arbejdspladser i BAR SoSus projekt om social kapital.

”Projektet har dokumenteret, at høj social kapital ikke kun har betydning for trivsel. Den har også betydning for kvalitet og produktivitet. Det hænger bl.a. sammen med, at udveksling af viden er nødvendigt, for at man overhovedet kan udføre sit arbejde. Og udveksling af viden kræver tillid. Det er jo også grundlaget for, at man som medarbejder kan træffe beslutninger og dermed udføre sit arbejde fagligt forsvarligt. Det har kort sagt betydning for mange ting i virksomheden,” siger Eva Thoft .

Den øverste ledelse

Det har været vigtigt for BAR SoSu at få den øverste ledelse i Odense Kommune og på Bispebjerg Hospital med i projektet. For selvom de øverste ledere ikke har deres daglige gang på institutioner eller afdelinger, så er de med til at skabe rammerne. De skulle simpelthen være med til at diskutere projektet, fordi resultaterne får betydning for hele hospitalet – eller hele kommunen.

Men i det hele taget har forholdet og kommunikationen mellem ledelse og medarbejdere været af overordnet betydning i projektet, fortæller Eva Thoft:

”Relationerne mellem ledelse og medarbejdere er meget centrale. Derfor er retfærdighed også en meget vigtig pointe, fordi en ledelse har magten til at tage beslutninger. I den forbindelse kommer retfærdigheden også i spil: Gør ledelsen det på en ordentlig måde? Faktisk kan man sige, at social kapital i høj grad handler om, hvorvidt tingene foregår på en ordentlig måde. Og hvis de gør, så vil medarbejderne også i højere grad yde det, de kan,” siger Eva Thoft

Flere forskellige værktøjer

Ud over et spørgeskema, der kan kortlægge den sociale kapital på de fem medvirkende arbejdspladser, er der blive udviklet flere andre værktøjer.

”Det har hele tiden været vores sigte i det her projekt, at få gjort tingene konkrete. Altså: Hvad er det på en hjerteafdeling, der skaber tillid og retfærdighed? Eller på et hospital som sådan. Hvad er det for nogle beslutningsprocesser, som man har? Og er de med til at opbygge tillid, eller er de med til at nedbryde tillid? Det er det, vi er blevet klogere på,” siger hun.

 


Video

Hør hvad Eva Thoft, der er med til at stå for udviklingsaktiviteterne, har at fortælle, bl.a. om ønsket om at finde praktiske og konkrete måder at håndtere arbejdet med social kapital på. Se videoklip "social kapital i praksis" her.

Senest revideret den 07. marts 2018  

Flip-flap: Find den sociale kapital

Socialkapital Materialespot Web
Flip-flappen kan bruges til at sætte en dialog i gang om nogle af de centrale elementer i social kapital. Hent den på arbejdsmiljoweb.dk.

Mål jeres sociale kapital

SK

Spørgeskema fra NFA kortlægger den sociale kapital.

3BAR dattersites

  • Forside »
  • Social Kapital »
  • Hvad er social kapital? »
  • En praktisk tilgang

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K.
Tlf: 33 93 12 55. Mail: sekretariat@3bar.dk