Del: - -

Hjælp dig selv – før du hjælper andre

Vi kender det fra sikkerhedsinstruktionen i flyet, men det gælder også på arbejdspladsen. Du skal hjælpe dig selv, før du kan hjælpe andre. Som leder kan du ikke hjælpe dine medarbejdere med at håndtere deres stress, hvis du ikke selv kan håndtere dine egne stressbelastninger.

Mange ledere ser det som et dilemma: Skal jeg passe på mig selv eller medarbejderne?  

Hvordan passer jeg bedre på mig selv, uden det går ud over personalet?  I virkeligheden er det imidlertid ikke modsætninger.

Her er nogle praktiske råd til, hvordan du kan hjælpe dig selv, så du kan blive ved med at være i stand til at hjælpe dine medarbejdere:

  • Få ledersupervision eller bliv medlem af et ledernetværk (Faglig og social støtte)
  • Gør dine egne mål klare, både på kort og lang sigt (Indflydelse og kontrol)
  • Prøv at få tid til så meget af det, du har lyst til i forbindelse med arbejdet (Tilfredshed med jobbet)
  • Uddeleger så meget som muligt (Indflydelse og kontrol)
  • Prioriter en halv time til lederrefleksion hver uge (Tilfredshed med jobbet)
  • Arbejd med dine ”kan- og skal-krav” som leder, og gør dem kendte blandt personalet (Klarhed om roller og forudsigelighed)
  • Registrer de daglige succeshistorier i din kalender og prøv at lære af dem i den ugentlige lederrefleksion (Tilfredshed med jobbet). 

Hent postkortet som pdf.


Læs mere om ledelse og stress i værktøjet: Lederens arbejde med stress.

Se alle værtøjerne i serien Vi forebygger stress sammen.

Se også værktøjet Trivsel i lederrollen.


Vend tilbage til fem stærke om stress

 


Senest revideret den 21. februar 2020