Sunde arbejdsrytmer

Hent 'Sunde arbejdsrytmer' her
Restituhvafornoget

Restituhvafornoget er en række materialer, der hjælper arbejdsmiljøgruppen med at sætte emnet restitution og pauser på dagsorden.

Find materialerne her

Det er også vigtigt at blive set om natten

Alle medarbejdere har behov for at blive anerkendt af deres leder og kolleger. Når det gælder nattevagter, er der en særlig udfordring for lederen, der som regel ikke er på arbejde om natten.

Men anerkendelse kan vises på mange måder, fx ved at sikre, at information fra personalemøder eller mere uformelle møder, altid når frem til medarbejdere, der er på nattevagt. Fx ved at lægge personalemøder, kurser og supervision på dage og tidspunkter, så det ikke altid bliver de samme, der er forhindret i at deltage. Det kan også være en god idé en gang imellem at tage natarbejde som punkt på møderne. Det gør nattevagternes indsats mere synlig.

Sparring og feedback

En stor faglig udfordring for både lederen og medarbejderen på nattevagt er, at der indimellem er brug for sparring og feedback i situationen eller i umiddelbar tilknytning til den. Mange nattevagter savner muligheden for at få råd og vejledning fra deres leder.

Find den rigtige arbejdsbyrde 

Arbejdsbyrden om natten er typisk meget svingende og afhænger af, hvad der akut opstår af situationer på døgninstitutionen eller hospitalsafdelingen. Nogle steder er man begyndt at lægge rutineopgaver ind for at fylde nattevagtens tid ud. Det kan fx være opfyldning af depoter, forberedelse af prøver eller andet mere rutinepræget arbejde. Det sker for at aflaste dagvagterne og kan give god mening. Der er dog en grænse for, hvor stor arbejdsbyrden kan være om natten, hvor medarbejderne typisk er søvnige, fryser og i det hele taget har mindre energi.

Sund kost på nattevagten

Nogle arbejdspladser har frugtordninger, hvor der bliver sat noget til side specielt til nattevagterne. Andre har eksperimenteret med en madvogn, som kommer rundt om natten. Overvej, om det er muligt at tilbyde nattevagterne særlig forplejning, fx i form af en sund madpose, morgenmadsprodukter, adgang til mikrobølgeovn og lignende.

Powernap og andre pauser

En kort lur eller et powernap i løbet af nattevagten kan mindske trætheden, øge følelsen af velvære, bedre koncentrationsevnen og forbedre søvnen efter nattevagten.

Sådan kan I forbedre nattevagten

Dette hæfte kan give jer konkret inspiration til at forbedre nattevagten:

- ”Natarbejde med færre gener”, PDF fra Danske Regioner, SHK og KTO. 

Dette er et uddrag af "Sunde arbejdsrytmer".

Efterlysning! Vil du deltage i forskningsprojekt om natarbejde?

Er du kvinde og ikke-ryger og har skiftende vagter, inklusiv natarbejde? Har du samtidig lyst til at være med i et forskningsforsøg, der handler om, hvad natarbejde betyder for risikoen for at udvikle type 2 diabetes og hjertekarsygdom?

Hvis ja, så klik her.

Natarbejde med færre gener

Pjecen er udarbejdet af Danske Regioner, SHK og KTO, og den giver eksempler på, hvordan natarbejde gøres nemmere for medarbejderne.

Få gode råd til at komme godt igennem nattevagter 

Her kan du læse om en række afprøvede erfaringer fra arbejdspladser i regionerne. Læs om hvad både du selv og din arbejdsplads kan gøre, for at du kommer bedst igennem natarbejdet.

 

Hent pjecen 'Natarbejde med færre gener' her.

Senest revideret den 17. juni 2020