Hæftet går tæt på tre ledelsesudfordringer i arbejdet med social kapital.

Hent hæftet her

Dette hæfte er skrevet til alle på uddannelsesområdet, der gerne vil vide mere om, hvad social kapital er, og hvordan man kan arbejde med den i praksis.

Hent hæftet her
Del: - -

Arbejdet med social kapital

På Bispebjerg Hospital har medarbejderne på to meget forskellige afdelinger arbejdet med social kapital. Hospitalskantinen og et afsnit på afdeling Y, hjerteafdelingen, har dermed haft mulighed for at tumle med de tre basis-komponenter i social kapital: Tillid, samarbejdsevne og retfærdighed. Begge afdelinger kan i dag glæde sig over de positive resultater af arbejdet med social kapital - på hver deres måde.

Det var en meget vigtig forudsætning for hospitalet i København, at man kunne sammensmelte projektarbejdet med social kapital med det arbejdsmiljøarbejde, der i forvejen foregår i organisationen. Samtidig var det afgørende, at ledelsen kunne se det tydelige formål med at deltage i det tidligere BAR SoSus (nu brancheFællesskab for Arbejdsmiljø - BFA) projekt, fortæller Karin Kell Nielsen, leder af organisationsudvikling, arbejdsmiljø og socialrådgivning på Bispebjerg Hospital.

Hvert tredje år gennemfører Bispebjerg Hospital undersøgelsen ”Trivsel og sundhedsfremme” som et elektronisk spørgeskema for alle medarbejdere på hospitalet. For de to afdelinger, der har arbejdet med social kapital, har trivselsundersøgelsen også været inddraget i projektet.

”Trivselsundersøgelsen er bare en af de måder, vi har prøver at sikre os, at arbejdet med social kapital ikke opleves som en belastning af personalet. Samtidig er vi også meget bevidste om, at medarbejderne konkret skal kunne bruge resultaterne af arbejdet med social kapital på netop de udfordringer, der er på de afdelinger, der deltager i projektet,” siger Karin Kell Nielsen.

Gode perspektiver & resultater

Fra starten var der lagt stor omhu i forberedelserne, og det var også med til at sætte et vist præg på forventningerne til BAR SoSu-projektet, fortæller Karin Kell Nielsen:

”Forventningerne var bestemt, at vi ville få mulighed for at blive væsentligt klogere på social kapital. Vi har uddannet en række medarbejdere, så de er godt inde i terminologien, og vi regner da bestemt med, at vi dermed også er blevet bedre til at håndtere arbejdet med social kapital i praksis..”

Det endte med, at de to afdelinger på Bispebjerg Hospital kom til at arbejde med social kapital på hver deres måde. I kantinen betød en ny leder og en relativt stor personaleudskiftning blandt den forholdsvis lille medarbejdergruppe, at der skulle fokuseres alvorligt på kerneopgaven og kvaliteten. Resultatet var at der blev skabt klarhed over medarbejdernes pligter og rettigheder, og at kulturen på arbejdspladsen blev en ganske anden.

På Y21 lagde man sig meget tættere op ad det projektforløb, som fra starten var tiltænkt deltagerne. Med en spørgeskemaundersøgelse fik man taget temperaturen på den sociale kapital og identificeret fokusområderne. Resultaterne af undersøgelsen dannede dermed grundlag for projektarbejdet på Y21. I dag ser det ud til, at indsatsen har båret frugt. Tilliden på Y21 er steget, og samarbejdet på afdelingen er blevet bedre. Det er lykkedes at skabe en tættere relation og gensidig forståelse for hinandens opgaver.

ANDRE GODE LINKS

Fakta-ark om Social kapital
Læs fakta-arket fra NFA: "Social kapital – et afgørende element i ledelsen og organiseringen af danske virksomheder".

Rustet til forandringer?
Læs om, hvordan social kapital kan ruste arbejdspladsen til forandringer på NFA's hjemmeside.


Senest revideret den 25. august 2020