På vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Ved fortsat brug af websiden godkender du cookiepolitikken.

OK, det har jeg forståetLæs mere om vores brug af cookies
  • Min side
  • Om Etsundtarbejdsliv.dk
  • Nyhedsbrev
  • Få et overblik
  • Konferencer
  • Artikler
BFA Logo Negativ
ETSUNDTARBEJDSLIV.DK- Psykisk arbejdsmiljø i social- og sundhedssektoren
Billede af webfrise
  • Stress 
    • 1. Hvad er stress?
    • |2. Kan og Skal krav
    • |3. Strategier mod stress
    • |4. Aktiverende APV
    • |5. Lederens opgaver med stress
    • |6. Omgangstone og kollegialitet
    • |7. Personalemøder og kultur
    • |8. Supervision og sparring
    • |9. Stresspolitik
    • |10. Forandringer og stress
    • |Prioriter inden ferien
    • |Litteratur
  • |Arbejdstid 
    • Vi er afhængige af hinandens tid
    • |Sæt grænser for arbejdet
    • |Pauser afhænger af opgaverne 
      • Miniundersøgelse - Fælles pauser
    • |Hvornår vil du gerne arbejde i næste måned?
    • |Det er også vigtigt at blive set om natten
    • |Forprojekt om Arbejde og fritid
  • |Mobning 
    • Grib ind 
      • Vidner har en aktiv rolle til mobning
      • |Erfaringer og artikler
    • |Værktøjer
    • |Hvad er mobning?
    • |Årsager til mobning
    • |Konsekvenser af mobning
    • |Interview: Krænkende handlinger
  • |Vold 
    • Styr uden om trusler og vold
    • |Håndtering af episoder 
      • Krisehjælp
      • |Registrering af vold
      • |Anmeldelse
      • |Erstatning
    • |Retningslinjer
    • |Udviklingsprojekter
    • |Erfaringer med forebyggelse 
      • Systematisk risikovurdering
      • |For og imod knive i snor
      • |Forebyggelse mindsker vold
      • |Nær-ved er en lærestreg
      • |Sikkerhedsplaner i fokus
    • |Vold uden for den faste arbejdsplads
    • |Metoder Mod vold
  • |Lederrollen 
    • Hent materialer
    • |Cases og inspiration 
      • 7 råd
      • |Søger rollemodeller
      • |Case: De ’hellige’ pauser og ledernetværket
      • |Case: Fælles rum i coachinggruppen
      • |Case: Fra lederAPV til coachuddannelse
      • |Case: LederAPV i praksis
    • |Om projektet
  • |Social Kapital 
    • Hvad er social kapital? 
      • En praktisk tilgang 
        • Video - Social kapital i praksis
      • |Social kapital i en brydningstid
    • |Værktøjer 
      • Fire hurtige
      • |Godt i gang
      • |Inspiration
      • |Italesætte
      • |Rumøvelse
      • |Netværksmøder
      • |Observation
      • |Refleksioner
      • |Spørgeskema
    • |Relationel koordinering 
      • Case: Glostrup Hospital
    • |Værktøj: Prioritering af kerneopgaven
    • |Om projekt Social Kapital 
      • Konklusion
      • |Bispebjerg Hospital 
        • Samarbejdets styrker og svagheder er synlige
      • |Odense Kommune 
        • Topledelsen
        • |Konsulentrollen
        • |Dalumgruppen
      • |Antropologisk baggrund
  • |Psykisk APV 
    • Knyt til kerneopgaven
    • |Styrk fagligheden
    • |Gå foran som leder
    • |Involver rigtigt
    • |Søg inspiration
    • |Fremtidsværksted
  • |Bæredygtighed 
    • Kom hele vejen rundt 
      • Hvad er bæredygtigt arbejdsmiljø?
      • |Udvikling til gavn for alle
      • |En rummelig arbejdsplads
      • |Veje til bedre fastholdelse
      • |Netværket bag værktøjet
    • |Brug dialogværktøjet 
      • Dialogværktøjet - Veje til bæredygtigt arbejdsmiljø
      • |Sådan går I frem
      • |Sæt fokus på det bæredygtige arbejdsmiljø
    • |Erfaringer 
      • TEMA: Det giver mening i praksis
      • |TEMA: Få bred opbakning
      • |TEMA: Medarbejderne gider godt
      • |CASE: MED-udvalg snakker værdier
      • |CASE: Fik ny samtalekultur
      • |CASE: Fik brudt en ond spiral
      • |CASE: TRIO tvunget til at vælge
      • |CASE: TRIO'er ser de blinde vinkler
      • |CASE: Fokus på det svære
      • |CASE: MED-udvalg prioriterer
  • |Anerkendelse 
    • Grundprincipper
    • |Øvelser i anerkendelse 
      • Anerkendende APV
      • |Fortælledage
      • |Kom rundt om kaninen
      • |Det der giver os energi
      • |Sæt den gode historie på dagsordenen
      • |Trefarvet overblik
  • |Seksuelle krænkelser 
    • 4 dialogværktøjer
    • |Forskellige former for seksuel opmærksomhed
    • |Søg andet inspiration
    • |Lov og aftaler
  • |Om Etsundtarbejdsliv.dk 
    • Populære materialer
    • |Alle flip-flapper
    • |Persondata- og cookiepolitik
    • Min side
    • Om Etsundtarbejdsliv.dk
    • Nyhedsbrev
    • Få et overblik
    • Konferencer
    • Artikler

Min side

  • Kom hele vejen rundt
  • Brug dialogværktøjet
  • Erfaringer
    • TEMA: Det giver mening i praksis
    • TEMA: Få bred opbakning
    • TEMA: Medarbejderne gider godt
    • CASE: MED-udvalg snakker værdier
    • CASE: Fik ny samtalekultur
    • CASE: Fik brudt en ond spiral
    • CASE: TRIO tvunget til at vælge
    • CASE: TRIO'er ser de blinde vinkler
    • CASE: Fokus på det svære
    • CASE: MED-udvalg prioriterer
  • Forside »
  • Bæredygtighed »
  • Erfaringer »
  • CASE: MED-udvalg snakker værdier
Universitet3 Web
Gem side ved at oprette dig som bruger her

CASE: Dialogværktøj fremmer den svære debat om værdier

Lokalt MED-udvalg i Sønderborg Kommune brugte BFA’s værktøj om bæredygtigt arbejdsmiljø og fik en helt anden snak end normalt.

Af freelancejournalist Lone Bolther Rubin

Dialogværktøjet ”Veje til bæredygtigt arbejdsmiljø” har ændret måden at snakke om arbejdsmiljø på i et af de lokale MED-udvalg (LMU) i Sønderborg Kommune.

”Vi har fået løftet vores snak om arbejdsmiljø fra et konkret niveau om cases og hændelser til en meget mere værdimæssig diskussion om nogle af de emner, som berører os alle på arbejdspladsen. Emner, som det ellers kan være svært at tage hul på, fordi de handler om følelser og holdninger.”

Det fortæller Søren Jensen, der er strategi- og udbudschef i Sønderborg Kommune. Han har ansvaret for 68 medarbejdere og sidder derfor med i LMU.

Bæredygtighed gælder også arbejdsmiljøet

Udvalget består af to chefer, en afdelingsleder, en fra HK, en fra DjØF, en medarbejderrepræsentant og en arbejdsmiljørepræsentant. Sidstnævnte er Karen Lise Nyholm Torp, der er analysekonsulent i Intern Revision.

Det var Karen Lise Nyholm Torp, der introducerede dialogværktøjet for LMU. Hun havde hørt om det på et møde for alle kommunens arbejdsmiljørepræsentanter og var hurtig til at skaffe sig et eksemplar.

”I Sønderborg snakker vi meget om bæredygtighed i alle mulige sammenhænge, så det gav mening at snakke om arbejdsmiljø på samme måde. Vi skal jo holde til arbejdet fremadrettet også,” siger hun.

Mere tid til at snakke arbejdsmiljø

Første gang værktøjet var med på LMU’s møde, var der ikke rigtig sat tid af til det, men de andre var med på at prøve det. Anden gang blev der sat en halv time af.

”Normalt bruger vi bare fem minutter til at snakke om arbejdsmiljø i MED-udvalget, men denne gang gik vi over tid og snakkede i tre kvarter,” fortæller Karen Lise Nyholm Torp.

Der er tre emner i dialogværktøjet: Udvikling, rummelighed og fastholdelse. LMU valgte at tage fat om emnet ’fastholdelse’.

En anderledes snak med nye prioriteringer

”Begreberne er anderledes end dem, vi normalt bruger, men gør det noget, at vi snakker om noget nyt? Vi lagde de små brikker ud og tog dem en for en, og så gik det bare helt af sig selv,” fortæller arbejdsmiljørepræsentanten.

”Det overrasker mig, hvor relativt lidt, der skal til for at få hul på de her lidt svære snakke. Det er en sjov lille ramme med et spiltema, som giver anledning til, at alle kan komme ind med hvert sit perspektiv. Det er godt,” siger chefen.

Hver brik har et underemne, der skal vendes og prioriteres med en rating fra 1-5. Det var svært.

”Vi syntes, det hele var vigtigt. Men vi prioriterede alligevel. Og vi endte med at vælge to områder ud, som vi vil ændre på. Vi besluttede at sætte fokus på sundhedstiltag og bruge fem minutter hver dag på bevægelse. Desuden ønskede vi, at der skulle holdes 1-1 møder mellem leder og medarbejder ikke bare i nogle få afdelinger som nu, men alle steder,” siger Karen Lise Nyholm Torp.

Fra dialog til forandring

Det har skabt forandring.

”I starten kom der lidt mere motion, men det holdt desværre ikke så længe. Men jeg kan konstatere, at afdelingslederne er begyndt at holde 1-1 møder,” siger Søren Jensen, der har lederansvar for 68 medarbejdere.

Der er dog andre steder i huset, der ikke er helt så godt med. Men fordi det kommer fra LMU, er der en legitim anledning til at følge op og presse på.

”Det er noget, jeg vil tage op på næste møde med min chef,” siger Karen Lise Nyholm Torp og tilføjer:

”Jeg synes, det er et godt værktøj til at få en anderledes dialog, og det er mit indtryk, at alle synes, det var en god samtale. Vi kommer ind på nogle ting, vi ellers ikke ville drøfte, og det kan måske gøre arbejdsmiljøet endnu bedre.”

Hent og print ’Veje til bæredygtigt arbejdsmiljø’ her.

LMU vil fortsat bruge værktøjet

Karen Lise Nyholm Torp synes MED-udvalget er det mest oplagte sted at bruge dialogværktøjet. Hun arbejder i et team på to, og det er for få, til at det giver mening at bruge det. Og personalemøderne tæller 140 mennesker, og det er for mange, synes hun.

”Det vil gøre det svært at samle op og få noget brugbart ud af det,” vurderer hun.

Til gengæld glæder hun sig til at følge op på LMU’s beslutninger. Nu er der nogle konkrete fokusområder, der skal følges til dørs, og Karen Lise Nyholm Torp er også sikker på, at de vil bruge værktøjet igen.

- Så vil vi nok vælge et af de andre temaer. Man kan ikke nå det hele på en gang, for det vil tage flere timer, og så går luften ud af ballonen, vurderer hun.

Også Søren Jensen ser frem til at spille nogle flere kort i dialogværktøjet.

”Den slags samtaler bliver man aldrig rigtig færdige med at tage,” siger han.

Senest revideret den 29. november 2019  

Erfaringer med værktøjet

erfaringer-bæredygtig

Veje til bæredygtigt arbejdsmiljø

vejledning_forsideHent dialogværktøjet ”Veje til et bæredygtigt arbejdsmiljø – Kom hele vejen rundt”

Flip-flap: Bæredygtigt arbejdsmiljø

bæredygtighed flip-flap

Flip-flappen kan bruges til at sætte en dialog i gang om bæredygtigt arbejdsmiljø på arbejdspladsen.

Hent flip-flappen 'Bæredygtigt arbejdsmiljø'

Hvad er det?


”Bæredygtigt arbejdsmiljø er når en arbejdsplads forebygger skader og slid samt sikrer en god trivsel for alle. Derudover arbejder virksomheden målrettet med udvikling af medarbejdere, ledere og organisation og bidrager således til, at den samlede værdi af virksomhedens menneskelige ressourcer øges til gavn for den enkelte, for borgeren og for samfundet. Endelig sikrer virksomheden, at personer med særlige behov sikres en plads på arbejdsmarkedet nu og i fremtiden.”


  • Forside »
  • Bæredygtighed »
  • Erfaringer »
  • CASE: MED-udvalg snakker værdier

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K.

CVR: 38501380. Tlf: 30 73 10 30. Mail: sekretariat@bfa.dk